TUS (Trening Umiejętności Społecznych)
Metoda ta jest jedną z podstawowych form terapii dzieci z zespołem Aspergera, dotyczy bowiem ich głównego problemu, jakim są zaburzenia w kontaktach społecznych. Dzieci z ZA cechują się ponadprzeciętnym poziomem inteligencji, jednak w kontaktach z rówieśnikami występuje u nich widoczny deficyt.
Trening Umiejętności Społecznych można zastosować u każdego dziecka, którego dotykają następujące problemy:
brak zrozumienia i akceptacji siebie w grupie;
nieumiejętność klasyfikacji emocji własnych oraz emocji innych osób;
trudności w nawiązywaniu kontaktu z innymi.
Zajęcia TUS w naszej szkole odbywają się w małych grupach i są dostosowane do najważniejszych potrzeb tych dzieci. Zajęcia poprzedzone są dokładną analizą problemu, jaki występuje u naszych uczniów. Analizy dokonuje nasza kadra. Jest to bardzo ważny element w każdej terapii, a w przypadku TUS najważniejszy. Otóż, dzieci zakwalifikowane do TUS mogą mieć różny stopień zaburzeń w kontaktach społecznych. Z tego powodu w naszej szkole stawiamy na pracę całego zespołu. Zajęcia TUS odbywają się raz w tygodniu i dotyczą następujących obszarów:
zawieranie znajomości,
słuchanie,
pytanie,
odmawianie,
inicjowanie rozmowy,
dyskutowanie,
reagowanie na krytykę,
wyrażanie krytyki,
praca z emocjami.
Trening Umiejętności Społecznych jest w naszej szkole prowadzony jako terapia kognitywna, a więc mająca swoje oparcie w konkretnej wiedzy. Nie jest to zatem metoda nowa, niesprawdzona.